Архив номеров

Google Scholar

Сейчас 59 гостей онлайн
Ulti Clocks content


Mook G., Pohl J., Michel F., Simonin J. Hochauflösende Verfahren zur zerstörungsfreien Prüfung

Mook G., Pohl J., Michel F., Simonin J. Hochauflösende Verfahren zur zerstörungsfreien Prüfung

Хиты:
4192

Ответ

G. Mook Prof. Dr.-Ing. habil., J. Pohl Prof. Dr.-Ing. habil., F. Michel Dr.-Ing., J. Simonin Dipl.-Ing.
Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Institut für Werkstoff- und Fügetechnik


 
HOCHAUFLÖSENDE VERFAHREN ZUR ZERSTÖRUNGSFREIEN PRÜFUNG
 


 
Аннотация:  В  докладе  раскрываются  некоторые  направления  неразрушающего  контроля  в  самолетостроительной, автомобильной  и  химической  индустриях. Для  обнаружения  поверхностных трещин,  включений  карбида  вольфрама и перегрева компонентов турбин из сплава никеля и титана был исследован вихретоковый метод контроля. При помощи высокочастотных
датчиков  были  визуализированы,  а  затем  интерпретированы  локальные  изменения  электрической  проводимости  и  магнитной проницаемости.  В  самолетостроении  все  более  широкое  применение  находят  углепластики.  Вихретоковый  метод  способен определить  ориентацию  волокон  и  ошибки  слоев.  Для  контроля теплообменников  в  химических  установках  проведены  базовые
исследования  по  использованию  вихретокового  контроля  ферромагнитных  и  неферромагнитных  труб  с  визуализацией результатов контроля.
Следующее поколение самолетов на основе углепастиков должно обладать самоконтролем (Structural Health Monitoring). Для этого подходят поверхностные аккустические волны Лемба возникающие в тонких платах, которые могут быть получены с помощью  интегрированных  или  наклеенных  пьезоэлементов.  Для  исследования  их  взаимодействия  используется  лазерный
сканирующий виброметр.
 
Abstract: The paper presents some concepts for non-destructive inspection of aeronautic, automotive and energetic components. Eddy current techniques are investigated to detect surface cracks, tungsten carbide inclusions and overheating of aircraft engines components from titanium and nickel alloys. High frequency sensors are able to visualize local variations of conductivity and magnetic permeability ready for interpretation. In aviation carbon fibre-reinforced plastics increasingly become popular for fuselage applications. Eddy currents can estimate the fibre orientation and gaps between the tapes resulting  from manufacturing. In automotive industry eddy
current sensor arrays provide visual information about hidden cavities and oxide inclusions in aluminium castings. For the inspection of heat exchanger tubing in the chemical industry imaging eddy current probes are under progress also providing information from the back side of the tube wall.
Future aircrafts should be able for structural health monitoring. One of the favourite techniques is sending Lamb wave along the thin walled fuselage interacting with possible defects. These waves can be generated by integrated or applied piezo-electric transducers directly on the component under inspection. The paper demonstrates some encouraging results obtained by scanning laser vibrometry.

 

 pdf

Категория

Тэги для этого материала